Costa Rica - San Jose, Jaco, Montezuma och Santa Teresa.

Nu tänkte jag slänga upp lite bilder från min resa till Centralamerika. Här är ett par bleka bilder, på väg till flygplatsen i Jessheim.



Reste då tillsammans med Jasmine, min älskade vän <3


I extas, inte riktigt förstått att vi är påväg till en helt ny världsdel där vi ska befinna oss i tre månader framöver..


Här är vi nu, frusna och äckliga efter resan, i Frankfurt. 14 timmar väntade oss på en skit tråkig flygplats.





Första stoppet är då i Costa Rica, San Jose.



Ännu äckligare har vi rest från Frankfurt, till Houston och till slut landat i ett ganska kallt och blåsigt San Jose, Costa Rica 32 timmar senare. Här på första hostelet Pangea. Min väska blev däremot kvar i Houston.


San José ligger i Valle central, på ca 1170 meter över havet och alltså ganska blåsigt.


Jasmine


Första frukosten - pankies å fruits :)


Meumma!


Vår nyvunna vän från hostelet - Andy från schweiz.. Han poserade i 3 sekunder innan han kände sig för obekväm och innan jag hann fota honom.




San Jose. Fanns inte mycket att se här, vi stannade bara i hopp om att väskjäveln skulle komma.


Nån gammal kyrka i San Jose

Konstverk..

Jasse

Jag

Och så tog vi oss till Jaco. Jag hade fortfarande inte fått min väska så jag och Jasmine delar på hennes lilla packning. Pågick en storm över Houston så inga flyg gick till Costa Rica.


Han närmast dansade senare med Jasmine då hon hoppade in i paraden.. mycket roligt att titta på!



Första solnedgången i Jaco, Costa Rica

Och alla dom här surfarna.... -drools-



Jasmine och Andy.

Det här står om hostelet vi valde i Jaco, därav vårt beslut att se hur det verkligen var:

Review by Katherine, Ireland
2009-02-09
2 Not great We stayed here for just one night and that was enough. Four of us were put into a cell-like dorm room with no windows and a very loud air conditioning unit. The hostel was clean enough but there was no real atmosphere, maybe as was no-one else staying in the hostel at the time. The guy who was looking after the place, seemed to be in poor health and maybe not physically/mentally up to having guests stay at the time. Although he was generally helpful and friendly he gave us the impression that he distrusted us and was inconvenienced by our presence. He even told us we were ripping him off by only paying $30 for a 3 bed dorm which the four of us were squeezed into, as he had no other beds in the completely empty hostel available at the time. The communal area felt was more like someones living room and the old guy slept there on his rocking chair all night surrounded by his weapons,"cause you never know when the buggers are gonna come for you." I was glad to be leaving after one night.




Här är Fred, Andy och Mike. Fred och Andy bodde på vårt hostel, vi valde att dela rum med Andrew för att få det så billigt som möjligt. Mike var en överdriven gentleman som inte lät en tända cigaretten själv, gå över gatan ensam och behandlade en som en 12 åring.




Jaco var inte speciellt imponerande så..


..vi drog över med speedboaten till Montezuma.


Sköldpadda och en av dom killarna vi senare kom att bo i lyxhus med ...


Padde



Nu var ju tanken att vi skulle stanna i Montezuma men på den här speedboaten träffar vi tre isrealiska killar som är jätte roliga och dom övertalar oss att kolla in stranden Santa Teresa istället. Och det ångrar vi verkligen inte!


Utsikten från vårt hus och gången ner till poolen.




Två av dom är bröder och han i vit t-shirt är någon dom mött under resan. Han var ganska efterbliven.



Roe, veterinär och jävligt rolig.

Jasmine och Eliran sitter och spelar



Världens vackraste strand. Här bestämmer jag mig för att lära mig surfa.



Ligger och älskar livet.. hur kan man göra annat?



Vi började rulla våra egna cigaretter eftersom det är mycket billigare, så tro inte att vi röker annat när det ser ut sådär! Sand har vi förresten säkert käkat kilovis med.























En av dom bästa dagarna i Santa Teresa. Jag och Jasmine låg under palmbladen som formade sig till ett hjärta ovanför oss och vi älskade livet. Vi låg och filosoferade och gottade oss. Det var här vi kom på att ett år tidigare när vi var i Thailand så hade vi mött två tjejer som höll på att göra en tre månaders backpack resa genom asien och vi sa till varandra att det måste ju vi också göra, fast inte nödvändigtvis asien då. Exakt ett år senare gör vi den resan vi drömt om, strävat efter så länge och jobbat hårt för att förverkliga. Vi kände oss extra bra den här dagen.


Vi uppgraderade. Pool, städtant, plasma tv, internet, innegård, tvättmaskin.... tja, ganska bra helt enkelt. Här är två israeliska killar som bjöd in oss på födelsedagsfest. Nimrod och Dror som vi kom att bli väldigt bra vänner med. Nimrod eller Santos som vi lärde känna honom som t.v ska jag hälsa på i Israel, förhoppningsvis, i september. Dror reste senare tillsammans med oss från Costa Rica till Nicaragua.




Poolparty mitt i djungeln i Malpais. Santos födelsedag 14/2 - alla hjärtans dag.









Undervattenskamera fanns denna kväll, men frågan är vart bilderna tog vägen. Sjukt rolig kväll!



Här gick vi till den hemliga stranden i Malpais.









Jasmine köpte en stråhatt som en kille satt och gjorde från palmbladen precis brevid oss.



Surfer boys..



Jag har fortfarande inte tagit mig ut och surfat och jag samlar ihop mina nerver.







Vår vän Joel från Australien <3 Galen och rolig :)







Och så har vi flyttat ifrån dom israeliska killarna. Efter ett poolparty som balla ur kände vi att det var dags att dra. Istället flyttade vi ihop med "Malibi man" eller Schlomey som han hette (hur man nu stavar till det...) det lät iallafall som "Slå mig".


Jag och Jasmine är helt omedvetna om att vattnet kommer....

Kommentarer
Postat av: Fotomannen

Riktigt fina bilder

2011-05-16 @ 19:50:59
URL: http://bildmannen.blogg.se/
Postat av: Emelie

Tack ska du ha, det kommer fler bilder från Nicaragua, El Salvador och Guatemala!

2011-05-16 @ 21:14:56
URL: http://chainsoff.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0